FJK 106
Rembrandt (Harmensz Van Rijn), Attributed to (Dutch, Leiden 1606–1669 Amsterdam)
Tobias Cleaning the Fish
ca. 1655-1660
3 3/16 × 3 57/64 in. (81 × 99 mm)
Medium
Pen, brown ink and traces of sketch in black pencil on paper
Origin
Louis de Gassi Collection, Paris, around 1858 (Lugt 1729)
Sale, Hôtel Drouot, Paris, Catalogue d’une collection de dessins de toutes les écoles provenant du Cabinet de M. Louis de G*** (Gassi), April 6, 1858
L. Guidi Collection, Faenza, late 19th century (Lugt 1728d)
Sale, [G. Sangiorgi], Rome, April 21-27, 1902, no. 589
Wilhelm von Bode Collection, Berlin
Max Liebermann, Berlin
Paul Cassirer Collection, Berlin
Ms Katherine Riezler Collection, New York
Sale, Christie’s, London, December 9, 1982, no. 80
Jan Krugier Collection, Monaco, JK 3644
Jan Krugier Foundation
Bibliography
HOFSTEDE DE GROOT C., Die Handzeichnungen Rembrandts, Haarlem, 1906, no. 187.
VALENTINER W.R., Der Meisters Handzeichnungen, Stuttgart/Berlin, 1907, no. 234.
BENESCH Otto, Rembrandt, Werk und Forschung, Vienna: Gilhofer & Ranschburg, 1935, p. 50.
BENESCH Otto, The Drawings of Rembrandt, London: Phaidon Press Ltd., 1954-57, vol. V, no. 933, fig. 1210.
JANDA, “Max Liebermann als Kunstsammler. DieEntstehung seiner Sammlung und ihre zeitgenössische Wirkung,” in Staatliche Museen zu Berlin (Ost). Forschungen und Berichte, 15, 1973, p. 143, no. 118.
HELD J.S., Der blinde Tobias und seine Heilung in Darstellungen Rembrandts im Rahmen seiner Illustrationen der Tobiasgeschichte, Heidelberg, 1980, p. 16.
HELD J.S., Rembrandt und das Buch Tobias, Rembrandt Studien, Leipzig, 1983, p. 84.
HELD J.S., Rembrandt and the Book of Tobias, Rembrandt Studies, Princeton, N. J., 1991, p. 124, ill.
RYLANDS Philip, The Timeless Eye. Master Drawings from the Jan and Marie-Anne Krugier-Poniatowski Collection, Berlin: G & H Verlag, 1999, Catalogue raisonné, p. 415, ill.
Exhibitions
Berlin, Preussische Akademie der Bildenden Künste, Rembrandt-Ausstellung, 1930, no. 360.
Berlin, Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin - Preussischer Kulturbesitz, Linie, Licht und Schatten. Meisterzeichnungen und Skulpturen der Sammlung Jan und Marie-Anne Krugier-Poniatowski, 1999, p. 90, no. 38, color ill. p. 91.
Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, Miradas sin Tiempo. Dibujos, Pinturas y Esculturas de la Coleccion Jan y Marie-Anne Krugier-Poniatowski, 2000, p. 154, no. 61, color ill. p. 155.
Munich, Hypo-Kulturstiftung, Das Ewige Auge - Von Rembrandt bis Picasso. Meisterwerke aus der Sammlung Jan Krugier und Marie-Anne Krugier-Poniatowski, 2007, p. 116, no. 50, color ill. p. 117.
Request for information/loan
The Jan Krugier Foundation is devoted to increasing the impact of the collection of drawings through regular loans to major exhibitions. Loan applications should include a complete presentation of the project.